• Jan van Arckel - Noad32

Een scheidsrechter die overduidelijke overtredingen wegwuift, grensrechters die vele gevaarlijke situaties gedecideerd afvlaggen, spelers die ook bij terechte beslissingen vol overtuiging protesteren. Alles is weer zoals het hoort op de voetbalvelden, het is bijna alsof het spel geen vier maanden stil heeft gelegen. Sinds enkele dagen mag er namelijk eindelijk weer gevoetbald worden. En vele amateurclubs maken daar gretig gebruik van door oefenwedstrijden te plannen. Zo ook VV Jan van Arckel uit het Gelderse dorpje Ammerzoden. Voetbal met op de achtergrond kasteel Ammersoyen, een bezoekje waar dus!

Kasteel Ammersoyen

Ammerzoden is een klein dorpje met slechts 3.677 inwoners in het uiterste deel van Gelderland. Gelegen vlak boven de Maas bevindt het zich op nog geen kwartiertje rijden van Den Bosch. Vanuit hier kun je gerust een uur en vijfenveertig minuten naar het oosten rijden en dan nog steeds in Gelderland aankomen. Niks wijst er dan ook op dat Ammerzoden Gelderland is, het voelt als Brabant. Het dorp heeft een weinig spannende geschiedenis en één voetbalclub. VV Jan van Arckel, vernoemd naar een van de kinderen van de familie Van Arckel, tijdens de middeleeuwen de bewoners van kasteel Ammersoyen. Dat de club haar vernoeming vindt in de geschiedenis is erg passend, het is namelijk ditzelfde kasteel wat het sportpark in de huidige tijd haar kleur geeft.

Al duizend jaar staat kasteel Ammersoyen aan de rand van Ammerzoden. De waterburcht heeft een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van het dorpje. Vroeger als kasteel, later als klooster en gemeentehuis en tegenwoordig als toeristentrekker en evenementenruimte. Het is tevens dit kasteel dat een zondag vierdeklasser het bezoeken waard maakt. Vanuit Sportpark D’n Huybert heb je namelijk een geweldig uitzicht op het schitterende kasteel. Aan de andere zijde staan de koeien te grazen. Dorpsvoetbal!

Ondanks dat het een oefenwedstrijd is spelen beide ploegen om te winnen. Iedereen knalt er vol op en regelmatig moeten de scheidsrechter of grensrechter het, soms terecht, ontgelden. In een doelpuntrijk duel is het de thuisploeg die uiteindelijk aan het langste eind trekt. In de allerlaatste minuut wordt een vrije trap strak in de hoek geschoten: 3-2. Waar de KNVB alweer goed bezig is het betaald voetbal voor supporters te verpesten, is het amateurvoetbal gewoon zoals vanouds. Een paar honderd supporters hebben zich verzameld op D’n Huybert, met als enige verschil dat er wat op de anderhalve meter gelet moet worden. Verder is er niks nieuws. Het echte voetbal is eindelijk weer gestart, dingen worden eindelijk weer een beetje normaal. De maandenlange droogte is voorbij, de bal rolt weer!

rfwbs-sliderfwbs-sliderfwbs-sliderfwbs-sliderfwbs-slide