• Fris je kennis op!!

De vakantie is nu echt voorbij en dat betekent dat overal in Nederland de bal weer is gaan rollen. Het seizoen in het pupillenvoetbal is afgelopen weekend officieel afgetrapt. Om iedereen nog even op te frissen over alles rond de wedstrijdvormen in het pupillenvoetbal, heeft de KNVB handige middelen voor handen om volledig op de hoogte te zijn.

Het seizoen 2019/’20 wordt het derde voetbaljaar waarin het gehele amateurvoetbal en betaald voetbal speelt met aangepaste wedstrijdvormen voor pupillen onder 8 tot en met onder 12. Deze wedstrijdvormen zijn aangepast om het kind centraal te stellen en de betrokkenheid van spelers te verhogen. Hierdoor kunnen jongens en meiden (nog) meer plezier beleven aan het voetbal.

Veldafmetingen

De Onder 8 tot en met Onder 10-pupillen spelen op een verkleind kwartveld (42,5m x 30m) 6 tegen 6 wedstrijden. Deze duels worden begeleid door een spelbegeleider die de spelers zoveel mogelijk de ruimte geeft het spel zelf te ontdekken en daar waar nodig fluit om de spelregels uit te leggen. De Onder 11- en Onder 12-pupillen spelen op een versmald half veld (64m x 42,5m) 8 tegen 8 wedstrijden. De wedstrijden staan onder leiding van een pupillenscheidsrechter.

Handige hulpmiddelen

Het is essentieel om alle betrokkenen in het pupillenvoetbal volledig te informeren over spelregels en andere informatie van de wedstrijdvormen. Dit omdat we het allemaal doen voor de kinderen, zodat zij optimaal plezier en ontwikkeling kunnen ervaren aan de wedstrijden. Om verenigingen hierbij te helpen heeft de KNVB een zogenoemde toolbox ontwikkeld. Deze toolbox bevat verschillende handige hulpmiddelen om iedere betrokkene binnen de club de juiste informatie aan te rijken. Zo kun je de spelregels binnen de verschillende speelvormen nog eens opfrissen, krijg je tips om de velden zo effectief mogelijk te benutten en vind je posters waarop de rol van de trainers, de ouders en de spelbegeleider belicht staat.

Meer informatie

Alle informatie per leeftijdscategorie is te vinden op KNVB Assist. Hiermee is jouw club helemaal klaar voor een nieuw seizoen pupillenvoetbal.

rfwbs-sliderfwbs-sliderfwbs-sliderfwbs-sliderfwbs-slide